مقام والای علمی حضرت زهراء سلام الله علیها
312 بازدید
تاریخ ارائه : 3/3/2015 1:41:00 PM
موضوع: علوم حدیث

مقام والای علمی حضرت زهراء سلام الله علیها


 بسم الله الرحمن الرحیم

در  ایام  شهادت حضرت صدیقه ی کبرا فاطمه ی زهراء سلام الله علیها هستیم ، مختصری در این موضوع بحث می کنیم و لو بحث در مورد مقام حضرت زهراء سلام الله علیها برای ما مشکل خواهد بود ، چون مراتب معرفت مختلف است و کسی می تواند معرفت به آن حضرت پیدا کند که یا معصوم باشد یا خالق او باشد  ، پس موضوع بحث هم فوق ادراک است . اما با استفاده از آیات و روایات معصومین علیهم السلام چند سطری را تقدیم می دارم ، امیدوارم مورد قبول واقع گردد.

مرحوم مجلسی به نقل از مناقب ابن شهر آشوب برای حضرت زهراء سلام الله علیها 5 کنیه و 19 نام روایت می کند.

که هر یک از این اسماء را در کتابی به نام فرهنگ نامهای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ( برترین نامها برای دختران ) شرح و توضیح داده ام که الحمد لله  به چاپ رسید.

یکی از نامهای مبارک آن حضرت (( سماویه)) است. یعنی زنی آسمانی!  زنی با جسم زمینی ولی روحی آسمانی زندگی می کند.

این سماویّت و این ملکوتیّت و این گوهر تجرّد مطلق به این سادگی قابل فهم نیست مگر اینکه به فرمایشات امامان معصوم علیه السلام مراجعه کنیم.

در مورد مقام حضرت زهراء سلام الله علیها نیز به روایات مراجعه مینماییم ، ابتداً باید بدانیم که مقام امامت که امامان معصوم علیه السلام دارند بسیار رفیع و بلند مرتبه است و امام در عصر و زمان خود یگانه است .

علمش از همه بیشتر ، عملش از همه بالاتر ، شجاعت و فصاحت و کرامت و بخشش و ..... او از همه بیشتر و در مورد امامان معصوم علیه السلام معجزات فراوانی در این موارد آمده است .

در روایت زیر رجوع امامان معصوم علیه السلام به کتاب فاطمه زهراء سلام الله علیها کاشف از یکی از مقامات آن بانوی جلیل القدر که مقام علمی سیده نساء عالمیان است را دارد .

اگر اهل دقت و مطالعه هستید این مطلب را به دقت دنبال کنید .

این روایت دو سند دارد، سندی که در بصائر است: احمد بن محمد از حسین بن سعید است و رجال حدیث موثقند به توثیق قدماء از مشایخ رجال.

وکلینی هم اعلی الله مقامه در کافی متن را با سند دیگری ذکر کرده و چون در مقدمه کافی ثقه الاسلام تصریح کرده که این کتاب حجت است علما و عملا ما حدیثی را با این سند از بصائر با آن سند به لحاظ مقدمه کافی از کافی نقل می کنیم، کیفیت حدیث و سائل و مسول عنه کیفیت سوال را دقت کنید. بحث در فاطمه زهرا به این سادگی نیست که ما تصور کردیم.

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَجَّالِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام  فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی أَسْأَلُکَ عَنْ مَسْأَلَةٍ هَاهُنَا أَحَدٌ یَسْمَعُ کَلَامِی

ابی بصیر از اصحاب خاص امام صادق علیه السلام است و هر چه درجه و قرب راوی بالا تر باشد امامان معصوم علیه السلام مطالب مهمتری را به آن راوی یاد می دادند در اینجا سوال به قدری مهم است که ابی بصیر  به امام می گوید در این جا کسی هست که حرف مرا بشنود؟

امام پرده بالازد که کسی نیست و هر چه می خواهی بگو

قَالَ فَرَفَعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام  سِتْراً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ بَیْتٍ آخَرَ فَاطَّلَعَ فِیهِ ثُمَّ قَالَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ سَلْ عَمَّا بَدَا لَکَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ شِیعَتَکَ یَتَحَدَّثُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله  عَلَّمَ عَلِیّاً علیه السلام  بَاباً یُفْتَحُ لَهُ مِنْهُ أَلْفُ بَابٍ

ابی بصیر به امام صادق علیه السلام عرض می کند که شیعیان شما روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کنند که رسول الله صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام بابی از علم را آموخت که از آن باب 1000 باب علم بازمی شود.

( و شاید مرادش این بود که آیا این مطلب درست است و آیا امام صادق علیه السلام این مطلب را تایید خواهد کرد .)

- قَالَ فَقَالَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ عَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله  عَلِیّاً علیه السلام  أَلْفَ بَابٍ یُفْتَحُ مِنْ کُلِّ بَابٍ أَلْفُ بَابٍ قَالَ قُلْتُ هَذَا وَ اللَّهِ الْعِلْمُ –

امام صادق علیه السلام فرمود : ای ابا محمد ( کنیه ابی بصیر ) پیامبر صلی الله علیه و آله هزار باب علم ( نه یک باب ) به امیر المومنین علی علیه السلام آموخت که از هر بابی هزار باب دیگر گشوده می گردد .

اگر تصوش را بکنید واقعاً عقل مبهوت می ماند که این چه علمی است افراد سالیان سال درس می خوانند تا در یک رشته متخصص شوند و افراد نابقه و تلاشگر در چند باب علمی صاحب نظر می گردند ، اما علمی که پیامبر صلی الله علیه و آله به امیر المومنین علیه السلام آموخت نه یک باب نه دو باب و ده باب بلکه هزار هزار باب علم یعنی یک میلیون باب علمی که تخصص یکی از آنها فقط با تلاش برای برخی شاید محقق گردد .

وقتی ابوبصیر این را شنید گفت والله علم همین است. به قدری مطلب بزرگ است که این سکوت ها حاکی از عمق مطلب است

قَالَ فَنَکَتَ سَاعَةً  در جای دیگر فسکت ساعة نوشته شده- فِی الْأَرْضِ

یعنی مقدار زمانی امام صادق علیه السلام سکوت فرمود و توجه به زمین داشت.

( و شاید این توقف در صحبت به خاطر آن بود که چون مطلب بسیار مهم است و مخاطب باید آن را درک کند زمانی را فرصت درک به مخاطب داده اند.)

 ثُمَّ قَالَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ وَ مَا هُوَ بِذَاکَ

سپس امام فرمود : این هر آینه علم است اما علم هنوز فوق این است.

قَالَ ثُمَّ قَالَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ عِنْدَنَا الْجَامِعَةَ وَ مَا یُدْرِیهِمْ مَا الْجَامِعَةُ

سپس فرمود : ای ابا محمد همانا ((جامعه )) در نزد ماست وکجا می دانند که جامعه چیست؟

 قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَا الْجَامِعَةُ ؟

ابی بصیر سوال می کند که ای مولای من جامعه چیست ؟

قَالَ صَحِیفَةٌ طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً بِذِرَاعِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ إِمْلَائِهِ مِنْ فَلْقِ فِیهِ وَ خَطِّ عَلِیٍّ بِیَمِینِهِ فِیهَا کُلُّ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ وَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ یَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَیْهِ حَتَّى الْأَرْشُ فِی الْخَدْشِ

حضرت فرمود : صحیفه ای است که هفتاد زراع است به زراع خود رسول خدا صلی الله علیه و آله و املای او از دهان او و خط امیر المومنین علی علیه السلام که سمت راست پیامبر بود و در (( جامعه )) هر حلال و حرامی و هر چیزی که مردم تا روز قیامت نیاز داشته باشند وجود دارد ، حتی دیه خراشی که بر بدن بزنند در جامعه آمده است .

وَ ضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَیَّ فَقَالَ تَأْذَنُ لِی یَا أَبَا مُحَمَّدٍ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّمَا أَنَا لَکَ فَاصْنَعْ مَا شِئْتَ قَالَ فَغَمَزَنِی بِیَدِهِ وَ قَالَ حَتَّى أَرْشُ هَذَا کَأَنَّهُ مُغْضَبٌ

امام علیه السلام به راوی میفرماید اجازه می دهی راوی عرض کرد جانم بفدای شما هر چه می خواهید انجام دهید ، پس ویشگون کوچکی از او گرفتند و فرمود حتی دیه این مقدار هم در جامعه آمده است .

و این مطلب می رساند که کتاب جامعه دارای جامعیت کاملی است که همه ی نیازهای مردم تا روز قیامت را جواب گو می باشد.

 قَالَ قُلْتُ هَذَا وَ اللَّهِ الْعِلْمُ.

ابی بصیر – به امام گفتم قسم به خدا که علم همین است .

 قَالَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ وَ لَیْسَ بِذَاکَ

امام علیه السلام فرمود این علم است اما علم کامل نیست ( و از این هم علمی بالا تر وجود دارد .)

 ثُمَّ سَکَتَ سَاعَةً ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ عِنْدَنَا الْجَفْرَ وَ مَا یُدْرِیهِمْ مَا الْجَفْرُ

سپس سکوت معنی داری فرمود آنگاه  فرمود : (( جفر )) در نزد ماست وکجا می دانند که جفر چیست؟

 قَالَ قُلْتُ وَ مَا الْجَفْرُ؟

راوی گفت : جفر چیست ؟( شما آن را برای ما توضیح دهید .)

 قَالَ وِعَاءٌ مِنْ أَدَمٍ فِیهِ عِلْمُ النَّبِیِّینَ وَ الْوَصِیِّینَ وَ عِلْمُ الْعُلَمَاءِ الَّذِین مَضَوْا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ

مخزنى است از چرم که علم انبیاء و اوصیاء و علم دانشمندان گذشته بنى اسرائیل در آنست . پوستی است که در او علم تمام نبیین و 124000 پیغمبر است و علم تمام وصیین است و جمیع اوصیاء هر چه داشتند در اوست. علاوه ، آنچه غیر انبیا و اوصیا از علما داشتند. این مرحله سوم است.  علم آدم تا خاتم، علم شیث تا علی بن ابی طالب.

 قَالَ قُلْتُ إِنَّ هَذَا هُوَ الْعِلْمُ

عرض کردم همانا علم کامل اینست

قَالَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ وَ لَیْسَ بِذَاکَ

فرمود. این علم است ولى علم کامل نیست، 

شق القمر این جاست:

ثُمَّ سَکَتَ سَاعَةً ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَةَ علیها السلام  وَ مَا یُدْرِیهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ علیها السلام  

باز ساعتى سکوت کرد. سپس فرمود: همانا مصحف فاطمه علیهاالسلام نزد ماست، مردم چه مى‏دانند مصحف فاطمه چیست؟

کیست فاطمه زهرا؟ بعد از هزار باب علم که از هر بابی 1000 باب ، بعد از جامعه و جمیع مسائل دین و بعد از جفر و علم تمام انبیاء و اوصیا، ورق بعد مصحف فاطمه زهرا است.

قَالَ قُلْتُ وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ علیها السلام؟  قَالَ مُصْحَفٌ فِیهِ مِثْلُ قُرْآنِکُمْ هَذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ،

عرض کردم مصحف فاطمه علیهاالسلام چیست؟ فرمود مصحفى است سه برابر قرانیکه در دست شماست بخدا حتى یک حرف قران هم در ان نیست.

 مصحفی سه برابر این قرآن.

این تا این جا،

چون بحث نوریه سماویه عالم امکان است لذا از محکمترین مبانی علمی با سندی که مشتمل است بر اعاظمی که همه این ها موثقین به شهادت خاص یا به شهادت عامند متن حدیث این است:

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام  یَقُولُ إِنَّ عِنْدِی الْجَفْرَ الْأَبْیَضَ قَالَ قُلْتُ فَأَیُّ شَیْ‏ءٍ فِیهِ قَالَ زَبُورُ دَاوُدَ وَ تَوْرَاةُ مُوسَى وَ إِنْجِیلُ عِیسَى وَ صُحُفُ إِبْرَاهِیمَ ع وَ الْحَلَالُ وَ الْحَرَامُ وَ مُصْحَفُ فَاطِمَةَ مَا أَزْعُمُ أَنَّ فِیهِ قُرْآناً چیست مصحف فاطمه ؟

وَ فِیهِ مَا یَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَیْنَا وَ لَا نَحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ

مصحف فاطمه گنجینه ای است که آنچه هر بشری به او محتاج است در مصحف فاطمه است و ما با وجود مصحف فاطمه به احدی احتیاج نداریم. خلاصه، کتاب زهرا سرمایه ای است که امام ششم افتخار می کند که با وجود مصحف فاطمه همه بشریت به ما محتاجند وما به احدی حاجت نداریم.

 زنی که جبرئیل نازل شود و از طرف خدا مامور شود کنار او بنشیند و ما هو کائن الی یوم القیامه را برای او شرح دهد این است آن نوریه ای که در زمین است اما جوهر آسمان است . در عالم ملک است اما جوهر ملکوت است . تعریف هر کسی معرّفش باید یا اجلی باشد یا مساوی.

پس مقام و منزلت والا و بالای حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها بگونه ایست که در بُعد علمی کتاب حضرت فاطمه یکی از منابع علمی برای امامان معصوم علیهم السلام می باشد آنهم در رتبه ای بلال تر ار جفر و جامعه و 1000000 باب علم ، که این حاکی از عظمت آن حضرت است .

صدوق در امالی نقل می کند:

و اما ابنی فاطمه فانها سیده نساء العالمین من الاولین و الاخرین وهی بضعه منی . او منم منتها تکه شده. یک تکه یک قسمت از انیت من فاطمه است یعنی اگر عقل وعلم وحلم وعبادت مرا بخواهی باید در فاطمه ببینی . بضعه منی نه من بدنی. از انیت من یک قسمت جدا شده اسمش شده فاطمه. وهی نور عینی. این چه تعبیراتی است! به کجارسیده! او نور چشم من است. چشم عالم امکان خاتم پیغمبران است و نور چشم او فاطمه زهرا است . وهی ثمره فوادی.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

http://smash8888.persianblog.ir/post/126/

برگرفته از تقریرات درس خارج مرجع عالیقدر حضرت ایه الله العظمی وحید خراسانی